Studiedag Marketing

logo-studiedag-nieuw-01

Op dinsdag 6 november organiseerde de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen in het congrescentrum Antropia in Driebergen een studiedag over Marketing en begraafplaatsen.

Marketing is meer dan promotie. Bij marketing staat het denken vanuit de behoefte van de consument centraal. Hoe kunnen we door goed marketingbeleid de kwaliteit van de dienstverlening van begraafplaatsen versterken en daardoor ook groei realiseren? Deze en andere vragen werden beantwoord tijdens de studiedag.

U kunt de presentaties van de Studiedag hieronder downloaden:

Klik hier voor de presentatie van Marieke van der Weiden, deel 1

Klik hier voor de presentatie van Marieke van der Weiden deel 2

Klik hier voor de presentatie van Gé Peterink

Klik hier voor de presentatie van Wim van Oort

dsc03715

Meer info over de sprekers vindt u hieronder.

img_20180414_213409_115

Marieke van der Weiden (funeral futurist) spreekt over de Uitvaart van de toekomst. Bringing life a dead business. Na een interactieve introductie over trends in het uitvaartwezen vertelt zij over het consumentengedrag bij uitvaarten, experimenten in de uitvaartwereld en de begraafplaats van de toekomst. De toehoorders worden actief bij de lezing betrokken.

Sinds 2016 doet Marieke van der Weiden vanuit haar interesse en vakgebied (Trend | Brand | Entertainment) onderzoek naar de uitvaartbeleving van de toekomst en zakelijke mogelijkheden voor organisaties in de funeraire sector en ver daarbuiten. Volgens haar zijn uitvaartbelevingen vooralsnog relatief platte experiences die niet passen bij de waarden van een beleveniseconomie.

img_5710

Gé Peterink (directeur Natuurbegraafplaats Weverslo) laat onder de titel Marketing begint in de ziel van de organisatie zijn licht schijnen over het belang en het succes van marketing voor natuurbegraafplaatsen. Dankzij een actief marketingbeleid hebben de natuurbegraafplaatsen landelijke bekendheid verkregen.
Gé Peterink realiseerde in 2010 de eerste natuurbegraafplaats in Nederland waarin het natuurbelang voorop staat en het natuurbegraven dienend en ondergeschikt is aan het natuurbelang. Hij was ook mede-initiator en eerste voorzitter van de BRANA; de Branchevereniging voor Natuurbegraafplaatsen in Nederland. Als journalist, communicatie adviseur en directeur van zijn eigen adviesbureau deed hij ruime ervaring op in het analyseren en begeleiden van de communicatie in uiteenlopende situaties. Nu is zijn missie de mens te verbinden met natuur en cultuur. Zo wil hij ook een positieve bijdrage leveren aan het verder ontwikkelen van de cultuur rondom het levenseinde.

wim-van-oort

In het middagprogramma neemt Wim van Oort (trainer, adviseur en communicatiedeskundige) de zaal in vijf stappen mee naar een succesvol marketingplan voor een begraafplaats.
Wim van Oort is een generalist met brede ervaring op het terrein van procesbegeleiding, organisatie- en cultuurverandertrajecten, teamontwikkeling, management en leiderschap, communicatie, burgerparticipatie en coaching. Sinds 2001 heeft hij zich gespecialiseerd in begraafplaatsen waar hij betrokken wordt bij verandertrajecten, innovatie, training en opleiding. Zijn missie is begraafplaatsen transformeren tot gedenkparken.