Begraafplaatsadministratie uitbesteden
Onderwerp: AdministratieVRAAG
Vanuit de PKN wil een aantal buurtbewoners het beheer van een kleine begraafplaats overnemen per 01-01-2026. We willen dat in de vorm van een stichting gieten, met een bestuur van 5 leden. We lopen er tegenaan dat geen van ons penningmeester wil worden. Vanuit de PKN heb ik begrepen dat de LOB ook applicaties aanbiedt, waarmee wij de administratie van de graven, de rechten en betalingen kunnen worden bijgehouden, klopt dat? Wat kost dat op jaarbasis en hoe simpel is dat programma?
ANTWOORD
Hierbij stuur ik u enige informatie over softwarepakketten voor begraafplaatsadministratie toe. Voor kleinere begraafplaatsen kunnen de volgende pakketten (in willekeurige volgorde) interessant zijn:
BegraafplaatsLite van Trobit begraafplaatslite – Funeplan group
BegraafplaatsAdministratieManager (BAM) van HTA Software Begraven – HTA Software
Begraafplaats Administratie Systeem (BAS) van LVH-webdesign LVHWEBDESIGN HOME
Naar aanleiding van ons telefonisch contact heb ik contact gezocht met de heer Jan Willem Offinga van KKA Professionele Begraafplaatsenadministratie – KKA – Silas Groep
Zij verzorgen voor een aantal begraafplaatsen (kerkelijke en stichtingen) de grafadministratie, en zij kunnen ook de financiële administratie van de begraafplaats verzorgen. U gaf aan dat u voor de nog op te richten stichting op zoek was naar een penningmeester en in dat kader kan afname van dienstverlening van KKA wellicht interessant voor uw stichting zijn. Zij werken overigens met het softwarepakket BAM. De contact gegevens van de heer Offinga treft u aan op hun website.
Igle Weidenaar
4 november 2025