De techniek van het begraven

Wim van Midwoud zal vanaf nu elk kwartaal de techniek op begraafplaatsen belichten. Van Midwoud heeft twintig jaar ervaring bij cultuurtechnische bedrijven en tuinarchitectenbureaus in technische en leidinggevende functies. Sinds 2001 werkt hij op begraafplaats De Nieuwe Ooster als hoofd van de Buitendienst en als projectleider van het restauratie- en renovatieplan van het gedenkpark aldaar. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van machines, gereedschap, materialen en beplantingen zullen aan de orde komen. Belangrijke, steeds terugkomende vragen hierbij zullen zijn: wat schiet de beheerder, de boekhouder en het milieu op met dit product?  Deze eerste keer is de blik gericht op een electrotransporter uit Duitsland.

De techniek van het begraven

© Wim van Midwoud

Wim van Midwoud zal vanaf nu elk kwartaal de techniek op begraafplaatsen belichten. Van Midwoud heeft twintig jaar ervaring bij cultuurtechnische bedrijven en tuinarchitectenbureaus in technische en leidinggevende functies. Sinds 2001 werkt hij op begraafplaats De Nieuwe Ooster als hoofd van de Buitendienst en als projectleider van het restauratie- en renovatieplan van het gedenkpark aldaar. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van machines, gereedschap, materialen en beplantingen zullen aan de orde komen. Belangrijke, steeds terugkomende vragen hierbij zullen zijn: wat schiet de beheerder, de boekhouder en het milieu op met dit product?  Deze eerste keer is de blik gericht op een electrotransporter uit Duitsland.

Op iedere dodenakker wordt gesleept met zand, grond en allerlei andere materialen. Op de grotere en ruim opgezette begraafplaatsen kan men zich veroorloven hiervoor een trekker in te zetten. Op de hele kleine zal het vervoer wellicht alleen per kruiwagen kunnen gebeuren. De grote middenmoot maakt gebruik van een of meerdere transporters; kleine, wendbare karretjes voor een of twee personen en met een laadbak. Vrijwel altijd bestaat de mogelijkheid de opbouw aan te passen voor vervoer van grond, blad, vloeistofreservoirs of voor het aankoppelen van bijvoorbeeld een veegmachine, een bladzuiginstallatie en ga zo maar door. Vele merken en typen zijn hiervan in de handel.

Een nieuwe speler voor ons land in deze markt is Schmitz (www.mini-kipper.de) uit Duisburg. Dit bedrijf levert al zo’n 75 jaar compacte en zeer wendbare transporters die bij nadere inspectie natuurlijk volledig voldoen aan het keurmerk ‘Deutsche Grundligkeit’. Tot zover weinig nieuws onder de zon. Het leuke is echter dat naast de bekende diesels een van de leverbare types de letter ‘E’ achter zijn naam heeft: Electrowagen. Veel beheerders trekken nu meteen hun neus op: ‘Via accu’s heb je te weinig capaciteit voor grondverzet en ik zit er bepaald niet op te wachten om bij iedere schaft de accu bij te laden.’ Sommigen zullen misschien zelfs nog herinneringen hebben aan dit soort transporters uit een vorige generatie.

“Wij draaien nu ruim twee jaar met drie van deze electrowagens,” zegt Hans IJskes, teamleider Buitendienst van de Amstelveense begraafplaats Zorgvlied. IJskes heeft zijn positieve ervaringen met electrowagens meegenomen vanuit begraafplaats & crematorium Westerveld in Driehuis. “De medewerkers van Zorgvlied keken nogal wantrouwend toen ik met het voorstel kwam om stoere trekkers in te ruilen voor die aandoenlijke elektrische wagentjes.” Een demonstratie veranderde de opinie van de hoveniers van Zorgvlied toch al snel. Men zag de voordelen in van deze wendbare karretjes op stroom. De Schmitz MK 1700E kan geleverd worden met duurzame chloridenaccu’s, waardoor opladen hoogstens eenmaal per twee dagen plaatsvindt bij intensief dagelijks gebruik. Het grote voordeel van energievoorziening via stroom in plaats van via fossiele brandstoffen is natuurlijk de lagere milieubelasting. Heren wethouders en hoofden van Dienst, hier kunt u mee scoren! Een serieuze invulling van het milieubeleid in uw gemeente. Dit milieuvoordeel geldt natuurlijk ook voor alle overige milieubewuste beheerders. Geen last meer van uitlaatgassen en vooral: vrijwel geluidloos! Een punt dat iedere bezoeker van een begraafplaats zal waarderen. Zo’n stille machine tussen al dat lawaaiige geweld van trekkers, bladblazers, maaimachines, kettingzagen en bosmaaiers zal iedereen ervaren als een verademing. Wel oppassen met mijmerende, nietsvermoedende wandelaars en grafbezoekers. Ze horen je niet aankomen en kunnen dus flink schrikken.

Technische gegevens
Deze transporter heeft een breedte van 1,15 meter en een lengte van krap 3 meter en weegt ongeveer 1000 kg. De nuttige laadbakinhoud is 600 liter. Men kan dus bruto net geen kubieke meter grond vervoeren. Het laadvermogen bedraagt ruim 1000 kg en is daarmee wat kleiner dan de gemiddelde in gebruik zijnde transporter. Handig bij dit merk is ook dat de kiephoek van de laadbak 90 graden gedraaid kan worden. Op smalle paden – welke beheerder heeft hier niet mee te maken – kan toch haaks op het pad gelost worden. Op Zorgvlied heeft men meteen ook drie bijbehorende hydraulisch kiepende aanhangwagens aangeschaft met een aanvullend laadvermogen van 1000 kg. Het aan- en afvoeren van grond en zand bij het delven of sluiten van een graf kan dus in één beweging worden uitgevoerd.

Nog even wat technische gegevens op een rijtje. Deze MK 1700E draait op 48V/180 Ah of 48V/320Ah accu’s en heeft een motor met een capaciteit van 6 kW. Een oplader kan geïntegreerd worden in het voertuig. De maximale rijsnelheid is 25 km/h. Afmetingen van de driezijdige kiepbak zijn 1,10 x 1,80 x 0,30 meter. De basis wordt gevormd door een ladderchassis met overbemeten kokerprofielen. Wielmotoren zijn belastbaar tot 4500 kg per wiel; niet slecht voor zo’n kleine krachtpatser. Door een wielbasis van 1,47 meter is de draaicirkel opmerkelijk klein.

Het onderhoud van zo’n transporter is minimaal. Ongeveer eenmaal per maand moet het water in de accu’s gecontroleerd en zo nodig aangevuld worden. En verder? Netjes schoonmaken draagt altijd bij tot het behoud van iedere machine.

De financiën
En wat vindt de boekhouder ervan? Een basisversie kost ongeveer €24.000,-. Een aantal opties is toch wel wenselijk: comfortstoelen (denk aan de ruggen van uw medewerkers), aanhangerkoppeling, deelcabine met ruiten en ruitenwisser. Bij elkaar zo’n €3.500,-. Totale kosten (excl. BTW) zonder kwantum-, relatie-, voordeel-, inruil- en andere kortingen die je als beheerder in de wacht probeert te slepen: €27.500,-. Een levensduur bij een intensief gebruik van zo’n zeven jaar mag geen problemen opleveren. Zelfs de chloridenaccu’s moeten deze leeftijd kunnen halen. Een jaarlijkse afschrijving, rekening houdend met rente en restwaarde zal rond de €3.800,- per jaar liggen.

Nadelen?
“En wat zijn de nadelen van deze transporter, Hans?” Het blijft griezelig lang stil. “Kom nou toch! Geen nadelen? Ben je omgekocht door de importeur?” “De scharnierpunten van de deuren zitten net als bij een oude Eend aan de achterstijl. Als je niet oppast als gebruiker dan is dat wat schadegevoeliger dan deuren scharnierend aan de voorstijl.”

Even wennen is nog dat de stuurinrichting niet hydraulisch werkt. Dit is wel weer het geval bij de dieseluitvoering, maar dan vervallen natuurlijk weer alle milieu- en geluidsvoordelen. Laten overspuiten in de huisstijl van de begraafplaats en iedere gebruiker, beheerder maar ook bezoeker zal tevreden zijn.     
     
Importeur in Nederland: Van der Klugt Groentechniek in Hellevoetsluis (www.vdkgroentechniek.nl)