Functieomschrijving

Onderwerp: Administratie

Vraag:

Mw. H.,
Op dit moment is het gemeentebestuur met een functieomschrijving bezig voor haar personeel, zo ook voor de beheerder van de begraafplaats. Er ligt wel een functieomschrijving maar deze vind ik zelf erg kort door de bocht. Bijvoorbeeld: Taakomschrijving: Het zorgen voor de goede gang van zaken op de begraafplaats. !!!!!!!! Mijn vraag aan de LOB is of bij u iets bekend is van een standaard functieomschrijving voor begraafplaats medewerkers cq beheerders. Hartelijke groeten vanuit M.
W.P. D.

Antwoord:

Geachte heer D.,
U vraagt naar een model-functieomschrijving voor een beheerder, maar helaas moet ik u dan teleurstellen, omdat wij deze niet hebben. De verschillen tussen de (gemeentelijke) begraafplaatsen en de bijbehorende taken van de beheerders zijn namelijk zeer groot. Dat hangt ook af van de grootte van de begraafplaats, het aantal begravingen en de wijze waarop de organisatie daarvan in elkaar steekt. Soms is een beheerder de persoon die alles doet: de graven onderhoudt , het graf delft en sluit en voorloopt bij een begrafenis. Soms is de beheerder leidinggevende van een heel team aan medewerkers, soms zelfs van een grotere organisatie met meerdere begraafplaatsen. Ik weet niet wat de situatie in M. is, maar het zou goed zijn als u te rade gaat bij collega’s van gemeenten met een begraafplaats van vergelijkbare grootte en bij hen navraagt hoe zij de functie hebben vastgelegd en ingeschaald (ook niet onbelangrijk). U kunt hiervoor desgewenst adressen opvragen bij onze organisatieassistent, mw. M. Wafelbakker, te bereiken via e-mail-adres [email protected] of telefonisch op 020 – 6731237. Ik hoop dat u hiermee weer een stapje verder komt.
Met vriendelijke groet,

Pauline Harmsen
17 oktober 2005