Een stillere bladblazer uit Zweden

Volledige rust. Fluitende vogeltjes, ritselende blaadjes, een zomers briesje dat fluistert door de kronen van de hoge populieren. Een oase van rust in deze hectische wereld anno 2008. Dat is wat een contemplerende grafbezoeker verwacht op een begraafplaats. Maar dan ineens: de tuinmannen komen terug van de schaft en starten hun bladblazers – alsof een Boeing 747 de landing heeft ingezet boven de aangeharkte grafvakken. Waarom maken de huidige hulpmiddelen toch zo’n immense herrie?

Een stillere bladblazer uit Zweden

© Wim van Midwoud

Volledige rust. Fluitende vogeltjes, ritselende blaadjes, een zomers briesje dat fluistert door de kronen van de hoge populieren. Een oase van rust in deze hectische wereld anno 2008. Dat is wat een contemplerende grafbezoeker verwacht op een begraafplaats. Maar dan ineens: de tuinmannen komen terug van de schaft en starten hun bladblazers – alsof een Boeing 747 de landing heeft ingezet boven de aangeharkte grafvakken. Waarom maken de huidige hulpmiddelen toch zo’n immense herrie?

Als beheerder kan ik de tuinmannen op onze 33 hectare grote begraafplaats altijd heel eenvoudig vinden in de herfst; het spitsen van de oren is ruim voldoende. Ambachtelijke heggenscharen, boomzaagjes en bladharken hebben hun verbeterde versies gevonden in gemotoriseerde heggenscharen, kettingzagen en bladblazers; beter maar aanzienlijk luider. Van de winter was ik op bezoek bij Roel Broer op Rhijnhof in Leiden. Daar had men net nieuwe bladblazers binnen. De bladblaasploeg startte de machines. Ik merkte meteen – allergisch voor lawaai – dat die nieuwe niet dat brommerachtige, hoge geluid maakte maar meer dat van een versterkte hommel. Bovendien had deze een andere nieuwigheid: de uitlaatgassen verlieten het apparaat via de spuitmond. Interessant genoeg om de importeur eens te benaderen.

Laat mijn contactpersoon nu net op de terugweg zijn van Zweden naar Nederland. Hugo van Bijsterveldt had dus alle tijd voor een telefonisch interview. Hij vertelt: “Dat de uitlaatgassen van de 356BTx via het waaihuis lopen is half waar. Een deel van de gassen loopt ook nog via een uitlaat aan de achterzijde. Deze bladblazer heeft een 2-taktmotor. Het voordeel van 2-pitters is dat er minder bewegende delen zijn dan bij een 4-takt en daarom zijn zij minder onderhoudsgevoelig. Een nadeel van 2-takt was altijd het hogere brandstofgebruik en een slechtere verbranding, dus een veel hogere emissie (uitstoot van schadelijke stoffen). Doordat een deel van de uitlaatgassen via het waaihuis loopt ontstaat er een hogere druk, wat de emissie aanzienlijk verlaagt en dus minder uitstoot. Door deze tegendruk gaan de gassen retour richting motor en worden nogmaals naverbrand.” Aha, naast minder geluid ook minder brandstof en uitlaatgassen. Het milieuvoordeel is duidelijk.

Wat schiet de beheerder en tuinman op met deze Zweedse blazer?
“Naast minder geluid is ook gekeken naar het zwaartepunt. De motor die op de rug hangt is platter en compacter geworden, waardoor het zwaartepunt dichter bij het lichaam is komen te liggen en de belasting minder is. Ook is de handgreep gunstiger geplaatst. Hierdoor ontstaat er minder tegendruk op de arm door de enorme luchtverplaatsing en dus minder belasting voor de gebruiker.”
En de boekhouder? Wordt ook hij blij? “De 356BTx ligt in dezelfde prijsklasse als de gemiddelde blazer, of zelfs iets hoger. Ook de levensduur zal niet veel verschillen in vergelijking met de andere bladruimers. Het financiële voordeel zit hem vooral in het lage brandstofgebruik en de lage onderhoudskosten. Of deze in totaliteit dan goedkoper is in zijn blazende leven is aannemelijk, maar nog niet aangetoond. Een aandachtspunt is nog het lagere geluidsniveau. Gebruikers denken dat de capaciteit lager is omdat er minder herrie is. Een brommer met een kapotte uitlaat maakt meer geluid en gaat gevoelsmatig sneller. Dat is zeker niet het geval.” Minder geluid dan gemiddeld, maar toch: het blijft natuurlijk een vreselijk geluid. Het wachten is op de fluisterstille bladblazer, de zoemende kettingzaag en de tikkende heggenschaar. De vraag is of we dat nog mogen meemaken in ons werkzame leven. Volgens Hugo van Bijsterveldt zal dat in ieder geval bij de bladblazer nooit lukken. Door de enorme luchtverplaatsing maakt juist deze luchtstroom veel geluid. Wij als beheerders zijn natuurlijk al lang blij met bladblazers met stormgeluid in plaats van motorgeronk.

Ik ga vast sparen: onze bladblazersvloot wordt langzaam maar zeker vervangen door dit type. Daarom nu alvast dit artikel, zodat u de hele zomer nog kunt sparen. Waarna in de herfst weer de bladblaassymphonie ten gehore gebracht kan worden. Mijn tuinmannen zijn er altijd klaar voor. Als er iets is wat efficiënt gebeurt, dan is dat toch het bladruimen. Het lijkt haast wel de sport om het afgevallen herfstblaadje nog voor dat deze wiebelend de grond raakt, op rillen te blazen, waarna de zuigkar met een grote zuigmond deze naar binnen zuigt. Vervolgens eindigt dit blaadje zijn leven, tezamen met zijn 1500 m³ soortgenoten op de composthoop om na een jaar of drie weer ergens als gecomposteerde grond op een graf een nieuw leven te beginnen. De cyclus van het leven van een blad kent voorlopig nog één irritant lawaaiig moment.
Importeur: Husqvarna Nederland BV / website: www.husqvarna.nl.