Humor en speeddaten voor professionals

'Beleef de uitvaart' was het motto van de laatste grote uitvaartbeurs afgelopen oktober. Een prachtig motto, waar je alleen maar professionals mee kunt aanspreken.

Humor en speeddaten voor professionals

© Anja Krabben

‘Beleef de uitvaart’ was het motto van de laatste grote uitvaartbeurs afgelopen oktober. Een prachtig motto, waar je alleen maar professionals mee kunt aanspreken.

Als overledene beleef je nog maar weinig van je uitvaart en als nabestaande gaat de dag van afscheid nemen niet zelden geheel als in een roes aan je voorbij. Dan moet het wel de professional zijn die de uitvaart het meest intensief en bewust meemaakt. Alleen voor professionals in de uitvaartwereld kan de uitvaart een belevenis zijn waar plezier aan beleefd kan worden.

En genoten heb ik. Genoten van de prachtige stands – wat had Bogra uitgepakt met hun ‘Central Park’ -, de mooie aankleding, de uitstekend verzorgde catering (en alles gratis: hapjes, drankjes, zelfs hele maaltijden). Genoten van de activiteiten van UitvaartCom; aan één ervan mocht ik zelfs deelnemen, als speeddater (nee, ik zocht geen nieuwe levenspartner, wel nieuwe contacten in de uitvaartwereld). Genoten van al die aardige mensen, die duidelijk zin hadden in een dagje uit, van oude en nieuwe contacten. En zelfs genoten van de prachtige en tegelijk afschrikwekkende stand van Docendo/CMO, waarin drie levensechte poppen erg dood lagen te wezen. Het waren voorbeeld-overledenen, klaar om gebalsemd en/of ‘gerestaureerd’ te worden. Erg goed gemaakte poppen “van een stalen skelet en een omhulsel van foam,” zo werd mij uitgelegd door de aardige dame van de stand. Docendo biedt opleidingen op het gebied van de laatste verzorging en kijkt vooral uit naar de nieuwe wetswijziging, die waarschijnlijk medio volgend jaar van kracht gaat en die thanatopraxie toestaat.

Ook begraafplaatsmensen waren in groten getale aanwezig en de LOB was vertegenwoordigd met een eigen stand, waardoor de uitvaartbeurs steeds meer een beurs wordt voor álle mensen uit de uitvaartwereld. Maar van een echte kruisbestuiving – uitvaartondernemer ontmoet begraafplaatsbeheerder en leren elkaar wat beter kennen – is helaas nog nauwelijks sprake. Mensen bezoeken de stands die voor hen van belang zijn en ontmoeten vooral de eigen collega’s. Daarom: volgende keer graag nog veel meer speeddate-bijeenkomsten!

Was het alleen maar mooi en leuk en vriendelijk? Nee, de film ‘Van boven naar beneden’, waarmee organisator VTU (Vereniging Toeleveranciers voor de Uitvaartbranche) volgens eigen zeggen ‘het thema Beleef de Uitvaart een heel eigen invulling wilde geven’, was een wonderlijk product. “Ronduit seksistisch,” oordeelde een jonge standhoudster. “Zo wil je jezelf toch niet presenteren?,” vroeg een ander zich hardop af. Met de film wilden de makers laten zien hoe de uitvaart wordt beleefd vanuit de overledene, de nabestaanden én de uitvaartprofessionals. Ja, ook de overledene, want die was à la Six feet under voortdurend aanwezig en leverde commentaar in onderonsjes met de toeschouwer. Het idee was leuk, de film humoristisch – en dat kan op zich geen kwaad in een wereld waar al genoeg uitgestreken gezichten te zien zijn – en de manier waarop je als toeschouwer de film mocht volgen origineel, namelijk liggend op een bank. Maar één ding maakte deze film pijnlijk duidelijk: humor is een vak apart. Het is echt misplaatst om de overledene herinneringen te laten ophalen aan het vreemdgaan tijdens een vakantie een jaar eerder, terwijl zijn vrouw en dochter treurend bij de kist staan. En niet gepast is het om de twee professionals die bezig zijn met de laatste verzorging boven het lichaam van de zojuist gestorvene grappen te horen maken. Wil de branche dat als beeld van zichzelf meegeven? Laten we het er op houden dat de uitvaartbranche humor voortaan beter aan professionals kan overlaten.