Waarom niet elke twee jaar?

De LOB-bedrijvendag was een groot succes, menen initiatiefnemers, standhouders en bezoekers. En zeker voor herhaling vatbaar…

Waarom niet elke twee jaar?

© Anja Krabben

De LOB-bedrijvendag was een groot succes, menen initiatiefnemers, standhouders en bezoekers. En zeker voor herhaling vatbaar…

“Ik ben bij alle standhouders langs geweest en heb veel bezoekers gesproken. Ik heb geprobeerd een negatieve reactie los te peuteren, maar dat is niet gelukt,” zegt Wim van Midwoud, een van de twee grote organisatoren achter de bedrijvendag. De ander was penningmeester Franc Korsten. En Van Midwoud heeft gelijk, ook De Begraafplaats is het niet gelukt een echte wanklank te horen. Of het was dat de ruimte van het Triavium in tweeën was opgedeeld en de centrale hal iets aangenamer was om te vertoeven, waardoor de stands die daar stonden iets beter bezocht werd. Maar goed, aangezien de bedrijven vanaf de plattegrond zelf hun plek konden uitkiezen, was zelfs daarover weinig kritiek
te leveren.

Er deden 28 bedrijven mee, er stonden nog een aantal meer op de wachtlijst. Er kwamen 450 bezoekers op af; vooraf was rekening gehouden met zo’n 300 man. Van Midwoud: “Het was mooi om te zien dat de dag niet alleen werkte als informatievoorziening, maar ook als een soort reünie. Mensen die elkaar lang niet gezien hadden ontmoetten elkaar weer. Dat geeft een meerwaarde aan de dag. En wat ook een mooi gevolg was: de opkomst op de Algemene ledenvergadering die ’s middags werd gehouden. Die was nog nooit zo hoog, maar liefst honderd leden waren aanwezig.” Het was overigens opmerkelijk hoe eens de leden het waren en hoe snel de vergadering was afgelopen. Was dit omdat iedereen weer snel wilde terugkeren naar de beurs? Of was men het nog nooit zo eens met het bestuur? Tijdens de ledenvergadering werd de nieuwe LOBhuisstijl gepresenteerd. Ook deze werd stilzwijgend met instemming onthaald. Het was mooi om te zien hoe voorzitter Arie Van Kooten als
vanouds de vergadering met strakke hand en een kwinkslag wist te leiden.

Misschien was het moment wat ongelukkig gekozen, zo kort na de grote vierjaarlijkse uitvaartbeurs, maar dat ging niet anders. Voorzitter Arie van Kooten: “De LOB bestaat nu eenmaal dit jaar tien jaar en door omstandigheden kwam de maand november het beste uit.” De standhouders bleken er ook geen probleem mee te hebben. Van Kooten: “Sommigen zeiden dat ze liever hier stonden dan op de grote uitvaartbeurs.” “Klopt,” beaamt Van Midwoud. “We hebben zowel van standhouders als bezoekers gehoord dat zo’n beurs voor alleen begraafplaatsen toch wel erg gewaardeerd wordt. Er wordt nu dan ook al binnen het bestuur gesproken over een herhaling van de bedrijvendag. En zelfs om er een traditie van te maken. Elke twee of vier jaar. Nee, jaarlijks niet, dat zou te vaak zijn. Ik kan me voorstellen dat we het elke vier jaar doen, en dat we de dag dan om en om met de grote uitvaartbeurs plannen, zodat er elke twee jaar een belangrijke beurs is voor begraafplaatsen. Maar let wel, dat is nog maar een idee. Een mooi idee, dat wel, maar het moet nog besproken worden binnen het bestuur.”